seaport4
Охраната на транспортната система и центровете като железопътни гари, автобусни гари, летища, пристанища, градски спирки и други е една от най-важните в света. В света на глобализацията именно това са местата, на които със сигурност ежедневно минават терористи и престъпници, места, които са изключително уязвими за всякакъв вид атаки и престъпления. Затова именно транспортните центрове са едни от най-охраняваните и наблюдавани места в света въобще. Всеки вид транспортен център си има свои специфики за сигурност. Летищата и пристанищата, например, са най-охраняваните подобни, но мерките за сигурност, които се предприемат там, имат големи разлики помежду си. Вече сме ви разказвали за сигурността на летищата и на обществения транспорт, в настоящия материал ще разгледаме спецификите на охраната на пристанищата.

Охраната на пристанищата е мащабна и сложна, тъй като в нея се включват почти всички компоненти на сигурността, освен това товарите и превозните средства са огромни и опасностите са много – тероризъм, контрабанда и т.н. В едно голямо пристанище ежегодно минават хиляди кораби, милиони тонове товар и десетки хиляди пътници. Пристанищната среда се характеризира с обширен воден периметър, голяма активност, множество съоръжения, тежко оборудване, парко-места, асансьори и складове, и изисква намирането на специфични решения за защита на хората, имуществото и инфраструктурата .
seaport3
Най-добре развита, както в почти всички други сфери на сигурността, е охраната на пристанищата в САЩ. Там водната сигурност се осъществява чрез сътрудничество с бреговата охрана, митническата и граничната защита, Департамента за вътрешна сигурност, както и ФБР. Затова и в настоящата статия ще дадем пример предимно с тази страна. В Щатите има 361 пристанища, които заемат общо 95 хил. морски мили брегова линия и при които всяка година минават над 6 млн. контейнера с товар. Само през пристанищата в САЩ минава 20% от морската търговия в цял свят, през общо над 3 700 товарни и пътнически терминала. Почти всички стоки, които се внасят и изнасят от страната, преминават през пристанищата. Ако те бъдат ударени от терористични атаки това не само ще навреди на икономиката на държавата, но и на всички останали по света. За да следи целият този поток от товари и пътници, се използват най-модерните системи за контрол, безопасност, видеонаблюдение и охрана. Особено важно е всички тези системи да бъдат координирани за да функционират като една.
seaport2
В случая видеонаблюдението играе особено голяма роля, тъй като подобна огромна територия не може да бъде наблюдавана и охранявана единствено с жив персонал. Доказано е, че модерните системи за наблюделение, снабдени със софтуер за анализ, значително намаляват броя на рисковите ситуации на пристанищата, помагат за предотвратяване на терористични актове, увеличават сигурността при съхраняването на товарите и ограничават кражбите. Една добра система за видеонаблюдение успешно охранява корабите, идентифицира потенциалните заплахи и подпомага гладкото протичане на процеса по пренос на стоки. Освен това за сигурността на пристанищата се използват всякакви детектори за проверка, скенери, обучени животни, професионална жива охрана и много други технологии, които трудно биха се описали и дори споменали в една статия.

Основният проблем и слабост при сигурността на пристанищата са наистина огромните мащаби, с които се работи. Корабите са най-големите превозни средства в света и някои от по-големите контейнеровози могат да пренасят по 3 000 контейнера наведнъж. На практика е невъзможно да се проверят един по един всички, без това да забави в пъти доставката и разходите. От всички 6 млн. контейнера, които навлизат в САЩ ежегодно, едва 2% от тях биват физически инспектирани от митниците. Затова и този транспорт, при всички мерки за сигурност, остава много уязвим към терористични атаки и най-вече контрабанда.
seaport5
Най-голямата опасност остава евентуалното залагане на химическа бомба или мощно конвенционално взривно устройство в някой от контейнерите на кораба, както и нелегалното преминаване на терористи, скрити в контейнери. Огромните територии на пристанищата също са проблем. Ежедневния поток от хора в тези транспортни центрове е огромен, да не споменаваме безкрайните складове, помещения, тирове и камиони, които взимат и разтоварват товари. В комбинация с пристанище разположено на голям град, като това в Лос Анджелис, в случай на потенциално терористично нападение, щетите биха били огромни. Дори блокирането на един единствен кораб би могло да затвори пристанището за дни. По време на 10-дневната стачка на съюзите Longshore и Warehouse през 2002 година, когато в САЩ са затворени 29 пристанища, това носи загуби на стойност 19.4 млрд. долара на страната. При едно евентуално нападение на няколко ключови пристанища, загубите биха били десетки милиарди долари. Главният проблем със сигурността на пристанищата обаче е парадоксът, че ако охраната и мерките за безопасност бъдат затегнати максимално, това би забавило или направо спряло целия превозен процес. Затова основната задача на сигурността на пристанищата в момента е инвестирането и изобретяването на все по-модерни детектори, които биха могли да правят проверки за оръжия, бомби, наркотици и други, с все по-малко пряка физическа намеса.
seaport1
За да се справят с огромните липсващи звена в пристанищната сигурност, много пристанища наемат частни охранители или притежават собствени полицейски управления. В САЩ агенциите, които следят за безопасността на пристанищата, са няколко и всяка отговаря за различна дейност. Бреговата охрана отговаря за безопасността на самите кораби и техния екипаж докато са във водите и пристанищата на страната, освен това следи за терористични заплахи. Митническата и гранична защита пък инспектира товарите, които се стоварват на американска земя. Освен това тя е отговорна за проверката на пътниците и екипажа на кораба. TSA, която е добре известна във авиационната сигурност, но вече се утвърди като орган, който следи сигурността на всички видове транспорт, отговаря за администрацията – изготвя планове за сигурност, изготвя стандарти и прави инспекции.

За охраната на пристанищата може да се говори много. Парадоксалното при нея е, че е една от най-скъпо струващите и мащабни видове „сигурност”, но в същото време е и тази с най-много пропуски и възможности за пробив. И до ден днешен, при все развития сектор и високите технологии, никое пристанище няма перфектна сигурност и тази сфера ще се развива тепърва.

Снимки – www.sxc.hu

Print Friendly, PDF & Email