machete-robbery-2_790275c
В актуална статия на специализираното списание Securitymagazine.com се разкриват интересни факти относно това какви магазини точно обичат да обират крадците. Изследвания и дългогодишни наблюдения показват, че повечето обирджии се насочват към търговски обекти, които са им „удобни“. Затова, освен СОТ и видеонаблюдение, все повече собственици в САЩ (а и в целия свят) започват да правят обектите си максимално „некомфортни“ за крадците.

Благодарения на различни проучвания и интервюиране на стотици осъдени крадци на компанията Southland Corporation, експерти са установили някои добри практики, които ако се следват, шансът от обир и насилие значително намалява. Засега тези практики са застъпени най-много във веригата магазини на компанията  7-Eleven и ежедневно доказват ефективността си.

Статистиките показват, че най-много престъпления на дребно по магазините стават между 23 ч. вечерта и 6 ч. сутринта. Затова тогава трябва да бъдем най-бдителни. Макар и не винаги финансово изгодно, е препоръчително, при възможност, на нощна смяна да има повече от един служител. Това отказва крадците, а в случай на обир, двама или повече души могат да реагират и да се противопоставят по-успешно.

Интересен е следващия съвет, който дават експертите – служителят на търговския обект да не седи на едно място, а да се разхожда из магазина, чисти или подрежда винаги когато има възможност и няма клиенти. От интервютата със заловените крадци, те изрично казват, че предпочитат да обират магазин в който винаги знаят къде точно се намира продавачът. Това прави обира много по-предвидим и предварително планиран. Освен това когато е без клиенти търговският обект е най-уязвим.

Друг любопитен съвет е по възможност касовите апарати да бъдат ясно видими от улицата. Това може да звучи парадоксално, но крадците предпочитат да нямат никаква видимост за хората отвън. Затова касата трябва да е изложена явно и показно и в случай на обир, той да бъде лесно проследим отвън, за да могат случайни минувачи да подадат сигнал. Затова и колкото по-ярък и видим е магазинът, толкова по-неприветлив е за крадците. Те обичат малки, скрити, тъмни и забутани търговски обекти. Експертите препоръчват  да се наблегне на външното и вътрешното осветление, то да бъде ярко и обилно, както и да се махнат всякакви плакати и оферти с предложения по витрините. Така магазинът става прозрачен и дори се набива на око.

Проучванията показват, че много от обирите стават с автомобил. По-уязвими към обири са магазини с лесен за достъп заден или преден паркинг, където престъпника спокойно би могъл да остави колата си и после да избяга с нея.

Основно правило е, че в магазина никога не трябва да има много пари. Крадците не отиват да обират магазини с малко или без пари. Решението е да се изгради система от процедури за бързо и безопасно „освобождаване“ от оборота. Затова помагат и все по-честите плащания с дебитна карта.

Най-голямата препоръка на Southland Corporation обаче е, че сигурността не трябва да бъде скрита. Стикери от охранителна фирма, видими камери, силно осветление, бронирана каса – всичко това трябва да се вижда от пръв поглед. Сигурността трябва да се показва и демонстрира. Нейната най-голяма цел е предварително да изправя каквито и да е било пориви на крадците да обират конкретно този обект. Превантивната мярка е най-силното оръжие на всякакви охранителни системи и действия предприети за безопасност.

Тези изследвания може да са направени в САЩ, но много голяма част от тях са валидни и за българския пазар. Най-вече на фона на почти ежедневните въоръжени обири от всякакви магазини, будки и бензиностанции, за които можете да прочетете в секцията ни „Криминално„. Пренебрегването и пестенето от сигурност обикновено изиграва лоша шега на всеки собственик. По един или друг начин, рано или късно.

Print Friendly, PDF & Email