Снимка - sxc.hu

Снимка – sxc.hu

Още 10 големи гари ще бъдат снабдени с видеонаблюдение, стана ясно по време на дискусия на тема „Терор на релси“. В дебата участваха Антон Гинев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Светлозар Лазаров – главен секретар на МВР, Бисер Минчев – главен ревизор по безопасността на НКЖИ, Любомир Тодоров – ръководител служба „КИ и ВС“, Чавдар Трендафилов-заместник изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“, Борислав Малинов-председател на БАР и други, предава КРОСС.

Възможностите на БДЖ  за охрана в момента са ограничени, заради недостиг на човешки ресурс и бюджет. ЖП инфраструктурата е почти 7 000 км. и е невъзможно всеки участък да бъде охраняван. Компанията вече е осигурила охрана на най-рисковите райони и обекти чрез физическа охрана, СОТ и системи за видеонаблюдение. През 2013 г. на жп гарите: Кулата, Мездра, Видин, Стара Загора, Свиленград, Горна Оряховица, Русе, Русе разпределителна, Шумен и Кардам са изградени и са въведени в експлоатация системи за видеонаблюдение като сигналът от тях е изведен в районните управления „Транспортна полиция“.

В бюджета е предвидено тази година още 10 големи гари да бъдат снабдени с видеонаблюдение. „Тази година трябва да е ключова, в която да се вземат мерки за прекратяване на посегателствата върху железопътната инфраструктура, вагоните и локомотивите”, заяви заместник-министърът на транспорта Антон Гинев. Вече са предложени промени в Наказателния кодекс, които да третират посегателството върху жп линиите като „тероризъм” и които предвиждат години затвор за крадците на желязо. Посегателствата върху инфраструктурата не само, че струват скъпо, но могат и да костват човешки животи. Освен това се обсъжда по-тежък контрол при изкупуването на цветни и черни метали. България е единствената страна в ЕС където няма строг контрол в тази сфера.

Междувременно в интервю пред Money.bg, Бисер Минчев – главен ревизор на НКЖИ, коментира новите охранителни мерки в жп инфрастуктурата:
„Според мен така трябва да бъде направен текстът, че независимо дали си откраднал една подложка, метър кабел или сто метра, то наказанието да е еднакво. Това е така, тъй като и най-минималната промяна в конструкцията на релсите или контактния проводник може да доведе до тежки последствия. Когато съзнателно искаш да причиниш смърт или нараняване,  или разлив на опасен товар, то това е терористичен акт.
”, каза Бисер Минчев

„На този етап видеонаблюдението е в гарите. Все още не можем да покрием междугарията, което ще е много трудно. Дори на Запад това не е направено, а има там, където са разположени високоскоростните линии, които са заградени с огради. Имаме около 500 охранители, но те са разположени най-много по складовете, защото и от там се краде. На много места закритите помещения се охраняват от СОТ. В този ред на мисли смятам, че правим необходимото с финансовия ресурс, който имаме. Нещо повече, на някои места, където концентрацията на кражби е по-висока, дори преди всеки влак има човек, който да следи за целостта на жп пътя, с тази отговорност са натоварени и машинистите на локомотивите“, допълни той.

„В Румъния и Гърция също имаха голям проблем с кражбите на елементи от инфраструктурата. Там решиха нещата точно по този начин, както се готвим да направим и тук – въведоха по-стриктни мерки на изкупвателните пунктове и разписаха по-големи наказания„, заяви Минчев.