taxiЕдва ли има читател, който вече да не е разбрал за тежката катастрофа на бул. „Цариградско шосе“ малко преди 20,30 часа в сряда, за която съобщи и Security.bg. По данни на очевидци таксиметрова кола се е движела с много висока скорост. Шофьорът загубил контрол над автомобила, ударил се в бордюр, спукал задна гума и се забил в спирката на градския транспорт пред търговския център The Mall. Най-малко осем са ранени. Млада жена е починала, дете на 6 години и мъж са в критично състояние с опасност за живота.

Михаил Куртев, на 35 години, е бил водачът на автомобила на „ОК Супертранс“. Пробата за алкохол показала 1,8 промила. През 1998 г. срещу него имало повдигнато обвинение за шофиране в нетрезво състояние.

Произшествието повдига много въпроси, чиито отговори се отнасят до сигурността ни и ние, като граждани сме длъжни да ги получим.

1. Има ли система за контрол на скоростта в таксиметровите компании?

Всяка GPS-навигация има функция да изпраща сигнал във вид на SMS до дежурен контролен център при заложено превишаване на скоростта над зададената. Таксиметровите компании имат денонощни дежурни клиентски центрове, операторите в които поддържат постоянна връзка с водачите. Контролът е въпрос на воля, превърната в добра практика…

2.Има ли изискване спирките на градския транспорт, непосредствено разположени до скоростни пътни участъци, да имат „буфери“ за безопасност?

„Цариградско шосе“ е скоростен участък, в който позволената скорост е 90 км в час. Директно разположените спирки би следвало да се обезпечат с предпазни съоръжения, било във вид на по-високи бордури, или пък популярните бетонни „топки“, или нещо друго. В случая при тази катастрофа като препятствие пред колата е стояло само едно кошче за боклук. По сведения на очевидци, починалата вече жена е „поела“ първоначалния удар, като е била изхвърлена на няколко метра в локалното платно.

3. Как се работи в таксиметровите компании с „проблемни“ водачи?

Прокрадва се информация, че въпросният убиец Михаил Куртев през 1998 г. е имал присъда за шофиране в нетрезво състояние. Най-вероятно той е изтърпял наказанието си от преди 15 години и е възстановил правата си, за което е получил лиценз за таксиметров шофьор. Въпреки това в компанията би трябвало хора като него, допускали подобни простъпки, да работят в режим на по-засилен контрол и други мерки за превенция на рецидива.

4. Как системата за градско видеонаблюдение контактува с таксиметровите компании при забелязани фрапиращи нарушения?

Ясно е, че едва ли Михаил Куртев за пръв път профучава през бус-лента с висока скорост, и едва ли само той го прави. Подобни случаи лесно могат да се констатират от градския център за видеонаблюдение. Все пак става дума за участък от т.нар. „правителствено трасе“, свързващо аерогарата с централната градска част, по което преминават всички официални делегации, посещаващи България!

Не бих искал да влизам в разсъждения от типа на кога е дошла линейката и дали от намиращата се на по-малко от километър от мястото голяма болница не са могли да реагират с екипи. Идеята на сигурността е да има превантивни мерки, да не допускаме като общество млади хора да загиват по подобен абсолютно нелеп начин в столица на държава от ЕС

 

Print Friendly, PDF & Email