Снимка - "Е Вестник"

Снимка – „Е Вестник“

Влаковете на БДЖ отново са обект на вандалски прояви, съобщава bTV. Само за последните 24 часа са атакувани четири мотриси, а от началото на тази година са регистрирани 68 инцидента с пътнически вагони.

В последните два дена са счупени стъклата на пътнически вагони и на електрическа мотриса. БДЖ редовно става жертва на вандалски прояви – чупят се влакове, деца замерват пътуващи вагони с камъни, крадат се жици и релси, понякога се отмъкват цели части от вагони… Това освен, че носи големи загуби на БДЖ води и до друг проблем – опасност за здравето и живота на пътниците. За сигурността по влаковете, като че ли не се грижи никой.  Вагоните и без това са в лошо състояние и дори чисто новите и скъпи влакове на Siemens вече не приличат на нищо – напукани стъкла и целите изрисувани с грозни графити.

Загубите са значителни, защото едно стъкло на новите мотриси варира между 1000 и 8000 евро. Тази мотриса е спряна от движение точно защото предното стъкло е било атакувано. За миналата година имаме пет случая на пострадали пътници, а тази година имаме един пострадал машинист. Приблизително при 100% от случаите, извършителите са деца – непълнолетни и малолетни”, обясни ръководителят на „Вътрешна сигурност” в БДЖ Румен Колев.

Най-лошото е, че освен големите загуби някой път тези атаки могат да отнемат живота на някого. Например един летящ камък към влак, движещ се с висока скорост, е способен да убие на място пътници, ако стъклото поддаде и се счупи. Наскоро пък беше спрян влак заради изчезнал участък от релси, най-вероятно демонтирани и продадени за вторични суровини. Ако такива проблеми не се установят навреме някой път това може да доведе до голям инцидент с големи жертви.

Този проблем може да се реши ако се инсталира по-стабилна система за сигурност около влаковите композиции. Най-уязвимите места би трябвало да се наблюдават с камери, а патрули от охранители да следят за вандалски прояви. В Германия например железопътната компания инвестира милиони евро, за да осигури специални дронове с видеонаблюдение, които да следят за всякакви нарушения и престъпления около влаковете. Това в България, разбира се, е утопия. Но защо не се предприемат елементарни мерки за сигурност, а трябва почти всяка седмица да четем за поредния разбит влак и какви ли още не престъпления в БДЖ? Така не само, че ще бъдат намалени загубите, но и най-важното – ще се гарантира сигурността и здравето на пътниците.