Zero-30

Британо-италианската компания AgustaWestland демонстрира своя нова разработка – електрическият конвертоплан „Project Zero“. Моделът е нещо средно между хеликоптер и самолет, благодарение на перките си, които могат да се завъртат на 90 градуса. Способен е също да лети в безпилотен режим.

За пръв път машината беше демонстрирана по време на изложението Heli-Expo 2013, което се провежда от 4 до 7 март в Лас Вегас. В Европа прототипът беше показан на тазгодишното авиоизложение в Париж. Апаратът вече е извършил няколко тайни полета в Италия, съобщават авторите на проекта.

Zero-20Летателната машина е проектирана да съчетава качествата на самолет и хеликоптер. Тази идея е осъществена с два самостоятелни ротора, които могат да се наклоняват на повече от 90 градуса. Така по време на излитане се използва подемната сила на вертикално разположените перки, а по време на полет те се завъртат и заработват като маршови двигател на летателен апарат. Машината е снабдена с вградени акумулатори и се отличава с това, че е на практика безшумна. В бъдеще създателите й планират да създадат хибридна версия, която ще използва дизелов двигател за завъртане ротора на генератора.

Даниеле Ромити, изп. директор на AgustaWestland коментира че технологията на Project Zero обединява голяма част от съвременните технологични достижения, които компанията е тествала през последните години и с този прототип е демонстрирала силната си технологична база, от която ще се разработват и други нови продукти. „Ние силно вярваме в този тип проекти, като бъдеще на високотехнологичната летателна индустрия. Нашият модел предлага много по-голяма скорост и обхват, отколкото съвременните хеликоптери“, споделя Ромити. Друг представител на AgustaWestland, д-р Джеймс Уан, вицепрезидент по научните изследвания в компанията, споделя че от идеята през проектирането, изграждането и тестовите изпитания, екип от страстни и брилянтни инженери е създал този двойно роторен електрически полусамолет, полухеликоптер. Технологията на захранване на „Project Zero“ ще се използва и при други бъдещи хибридни решения. Всички системи за въздухоплавателен контрол, управление на полета и механизмите на колесника са електрически задвижвани, като е премахната нуждата от хидравлично задвижване. По време на полет крилата осигуряват в по-голяма степен издигането и поддържат летателния момент.

Zero-40„Project Zero“ е проектиран с подвижни външни елерони за мисии, които биха се извършвали предимно в режим „хеликоптер“. Елероните спомагат за поддържане на височина и посока, докато V-опашката осигурява надлъжна устойчивост. Самолетът е с много ниско ниво на шум и топлинно излъчване по време на полет и не изисква кислород, тъй като може да лети на ниска височина дори и при замърсени условия на атмосферата, каквито биха могли да бъдат например вулканичните изригвания.

Когато е на земята, самолетът може да се самозарежда от вятъра. Изцяло електрическата система премахва необходимостта от тежките и трудни за пренасяне „конвенционални“ средства, познати от летателните технологии досега.

 

 

Print Friendly, PDF & Email