secПовод за настоящия материал е статия в рубриката „Наблюдател“ на в. „Сега“ от 15 април, озаглавена „Как се върти държавен бизнес с бюджетни пари“. Тя се отнася до множество функции и дейности, които имат стотици държавни фирми и по този начин те конкурират частни компании, заемайки значителни дялове в съответния сектор. Като специализирана медия, Security.bg се ограничава до коментара, свързан с охранителния сектор, още повече, че тук има ангажирана позиция на водещата браншова организация НАФТСО.

Фирми на двете силови министерства (МО и МВР) са в конкуренция с частния бизнес. Една от сферите на тази конкуренция е охранителния сектор. Колкото и странно да е, в повечето случаи тези компании нямат нищо общо, или дублират част от задълженията на министерствата, които ги управляват. И всичко това с наши пари.
„Моето мнение е, че въобще не трябва да има фирми към Министерството на отбраната“, призна миналата седмица военният министър Тодор Тагарев, който се зае да оптимизира дружествата под шапката на МО в краткия си мандат като служебен министър. Тази институция е типичен пример за поддържане на структури с несвойствени функции. По-ясно казано – МО се занимава със снимане на филми, излъчване на телевизия, шиене на дрехи, архитектурна и охранителна дейност.
„Нищо не струва по-скъпо и не се постига по-трудно от сигурността“ е мотото на военната охранителна фирма МОБА. Тези, които са го избрали, едва ли са си давали сметка колко са прави. За разлика от много други охранителни компании фирмата може да се похвали с редица допуски до класифицирана информация, които я поставят едни гърди пред останалите й конкуренти при поръчки, които изискват допуск до тайни. Дружеството има издаден достъп до ниво „секретно“, а управителят му – до ниво „строго секретно“. Дружеството е създадено с идея да охранява военните складове, но това така и не се случи. Решението беше повече от странно, защото в момента в България има 2174 охранителни фирми. Справка в Агенцията за обществени поръчки показва, че последната поръчка на МО, която е спечелена от МОБА, е от март 2010 г. – за охрана на Военноисторическия музей. В същото време фирмата има офиси в София, Пловдив, Сливен, Варна, Велико Търново, Плевен и Враца. Според доклад на Сметната палата пък повечето военни имоти се охраняват от други частни охранителни фирми по договори от 2008 г., които не са подновявани.

МВР е най-яркият пример за нелоялната конкуренция на държавата спрямо частния сектор, като е превърнало задълженията си да пази хората в печеливш бизнес. Министерството е основен играч в охранителния сектор. Въпреки недоволството на охранителния сектор вътрешното министерство продължава да бъде най-голямата охранителна фирма. По-наглото е, че то предлага срещу заплащане услуги, които по конституция е длъжно да осигурява на българските граждани срещу бюджета, който те му осигуряват: „противодействие на престъпността и опазване на обществения ред“ и да гарантира „защита на правата и свободите на гражданите и опазване на техните живот, здраве и имущество“. За това МВР взема щедър дял от бюджета – над 1,1 млрд. лв. годишно. Според статистика на Националната асоциация на фирмите за търговска сигурност и охрана (НАФТСО) вътрешното министерство е заработило 106,5 млн. лв. от охранителна дейност само през 2010 и 2011 г. В същото време през 2010 г. целият охранителен бранш е направил оборот от 609 млн. лв. Така с постъпленията от 54,5 млн. лв. за 2010 г. МВР заема пазарен дял от 9 %. В същото време то е органът, който дава лиценз на частните охранителни фирми и така може безпроблемно да отстранява най-неудобните си конкуренти.
И в момента вътрешното министерство е собственик на „Безконтактни мултиплексорни вериги“ (БМВ).  Основната функция на БМВ е да изработва скъпите табели на колите, различни електронни и комуникационни системи за нуждите на КАТ, Спешна помощ и др. и освен това е основният дарител на министерството. От сайта на компанията се вижда, че е широкоспектърен търговец – застрахователен брокер, собственик на четиризвезден хотел в курорта „Златни пясъци“, на ресторант и оръжеен магазин в София, учебен център по стрелба, компютърна грамотност и машиностроене и още множество специфични дейности. Според финансовия отчет на БМВ, публикуван в информационната система ДАКСИ, печалбата му за 2011 г. е 2,082 млн. лв. за разлика от предишната година, когато е само 219 хил. лв.

Print Friendly, PDF & Email