contractor 0
Щом по темата за съвременното пиратство вече правят филми с Том Ханкс, значи е време да се замислим. Има пирати. Има проблем. А, както знаем от Нютон, за всяко действие има противодействие. И тук противодействието се нарича частни морски контрактори, една от най-новите и търсени професии в съвременната индустрия за сигурност.

Само преди около 2 месеца Франция прие нов закон, който разреши използването на въоръжена охрана на кораби. Това е част от мерките, за които търговския флот настояваше за борба с пиратството. Много други страни и компании по света вече рядко пускат свои кораби в конфликтни зони без въоръжени професионалисти в тях и още повече тепърва ще започват да го правят. Това решение е един от белезите, който показва възхода на този бранш не само в Европа, но и в целия свят.
contractor 1
Морските наемни професионалисти си приличат много с обикновените военни контрактори. Лица, които да изпълняват задълженията на морски охранители, се наемат по цял свят – Русия, Европа, Африка, Южна Америка, Азия. Повечето от тях са имали предишна кариера в армията или в полицията. Най-високоплатени и търсени са бившите служители на елитните сили за сигурност в различните страни. Преди наемането на работа всеки контрактор е щателно проверяван за миналото си и предишната си военна служба. Рядко ще видите контрактори, които са били дисциплинарно уволнени от предишната си месторабота, търсят се най-добрите професионалисти. И това не е случайно. Трудът им е един от най-добре платените за наемна работа в света. Обикновено тези контрактори взимат между 600 и 700 долара на ден, а някои дори над 1 000.  Тази сума може да изглежда изключително висока, но в САЩ значителна част от нея отива за покриване на федерални данъци, здравни осигуровки и пенсионни плащания. Въпреки това, един опитен контрактор може да вземе чисто около 150 хил. долара на година.

Повече информация за частните военни компании можете да намерите ТУК.
contractor 2

Към днешна дата все повече стават частните фирми за сигурност в света, които предлагат услуги за морска сигурност. Не малко са и чисто новите фирми, които специализират в тази сфера. Макар тези услуги да са скъпи, много от морските компании по света, които притежават кораби, предпочитат да отделят повече пари за превоза, но да са сигурни, че корабът ще достигне целта си. Ако той бъде отвлечен и държан с месеци това не само, че води до големи загуби за товара, имиджа и разходи по откупи за компанията, но и застрашава живота на екипажа. Освен това наличието на „морски охранители” спестява време и гориво за много кораби, които до сега са заобикаляли и поемали по-дълги маршрути, за да избегнат опасни и гъмжащи от пирати международни води.
contractor 3

Интервю на Security.bg с български контрактор, можете да прочетете ТУК.

Бумът на частните фирми, които предлагат морски контракторски услуги започна през 2008-ма, когато е и бумът на пиратските атаки. Морската сигурност се оказва апетитен залък за охранителните фирми. Наемането на лицензиран охранител струва на морските компании до 60 000 долара за по-дълги пътувания. За 4-ма охранители дневното заплащане е около 5 000 долара. Охранителите могат да бъдат от 2-3-ма обикновени цивилни с пистолети и бинокли, до въоръжени до зъби професионалисти от спец частите. Освен това поддържането на мултинационално военно присъствие в Аденския залив, например, може да достигне до 250 млн. долара годишно. Затова е естествено, че държавите предпочитат да си спестят тези пари и да оставят на морските компании сами да си осигуряват сигурността. Друг фактор, който спомага популярността на морските контрактори, е, че до момента няма нито един кораб, който е имал подобна охрана, и който е бил отвлечен. Любопитен обаче е фактът, че погледнато икономически частните охранителни фирми, които предлагат услуги за морска сигурност, печелят много повече, от колкото самите пирати и взимат заедно повече пари, от колкото са щетите от пиратството. Освен всичко това все повече световни застрахователни компании предлагат големи отстъпки на корабите, които са снабдени с морски контрактори. И по този начин пиратството се оказва златна мина за много фирми по света.
contractor 4

Интервю на Security.bg с шведски контрактор, можете да прочетете ТУК.

Новият вид професия обаче има и отрицателни черти. На първо място това е сравнително нов бранш, а пиратството е сравнително нов вид престъпление. Затова и в момента няма почти никакви изградени стандарти за частните компании, които предлагат морски контракторски услуги. Много охранителни и контракторски фирми получават сертификати, които им позволяват да предлагат морска сигурност, но малко от тях имат реално обучени кадри за това. Проблемът не е в непрофесионализма на контракторите, а във факта, че те са бивши военни, които до сега са били пращани на военни охранителни мисии. Защитавали са места нападани от терористи, чужди вражески армии и други подобни. Докато пиратството е цивилно нападение не с цел диверсия, а с мотив финансова печалба. И въпреки че пиратите нападат основно с AK-47 и RPG, предимно в международни води, позовавайки се на международното право, техните атаки са криминални престъпления, а не военни. Политиката и практиката, която се е прилагала в Афганистан и Ирак не може да важи тук. Военното обучение трудно би помогнало при цивилните операции за сигурност.

Трябва да се въведат специални стандарти и тези контрактори, колкото и добри професионалисти да са, да бъдат обучени в спецификата на работата си. В момента тези стандарти са слаби и големите, вече доказали се във военни операции, фирми за контрактори лесно получават своите лицензи. Друг проблем е, че когато се случи защитаван от контрактори кораб да бъде нападнат, охранителите използват смъртоносна сила. При това екипажа на кораба и частните фирми не са задължени да подават публични доклади за инцидента. И да, до сега не е имало случай на завзет кораб пазен от контрактори да бъде завзет от пирати. Но в същото време до колко е редно частни охранители безконтролно и безнаказано директно да убиват хора в международни води, било то и пирати? Оставям ви с едно видео, записано от камерата, прикачена за шлема ,на един морски военен контрактор, по време на пиратско нападение.