Мерките за сигурност в местата за хранене, в увеселителните заведения и в хотелите са сред темите, които редовно влизат в полезрението на обществеността, за тях се говори и пише постоянно в медиите, но по ред субективни причини подобрения не се наблюдават. Бих искал да се спра на няколко съвсем актуали случая.

Vraca

Починалият ученик Николай Димитров от Враца, снимка bTV

На 15 октомври в Берковица беше погребан 16-годишният Николай Светославов Димитров, ученик от 10-и клас на СОУ „Хр. Ботев“ – Враца. В една септемврийска вечер младежът бил с приятели във врачанския нощен клуб „Бирхале“. Между неговата компания и друга, на съседна маса, възникнал скандал. Вместо да респектира с присъствието си, охранителите в клуба в лицето на Иван Каменов – Цофъра и Калин Димитров – Скинаря решили да раздават правосъдие. Държа да уточня, че не разполагам с данни въпросните лица да са били служители на лицензирана охранителна фирма, най-вероятно са били наети там като „пазачи“. Според свидетели на случката двамата блъснали 16-годишния младеж по стълбите, така че той паднал тежко, а после пред заведението продължили с побоя. След няколкодневно лечение в болницата във Враца и в последствие в „Пирогов“ Николай Димитров почива.

В една октомврийска вечер в заведение в София, в подлеза на Софийския университет, 23-годишната Мария Попова има среща с компания. В един момент тя вади от чантата си пистолет (в последствие се оказва, че е играчка) и с това привлича вниманието на охраната на заведението. „Отворих чантата си нещо да извадя. Някои от приятелите ми видяха, че имам един пистолет-играчка, с капси, без пълнител. Момчетата го взеха и започнаха да се стрелят един друг“, разказва Мария пред репортери на Нова телевизия. Охраната на заведието прави забележка на компанията, но се натъква на нецензурни думи и заплахи от един от младежите в компанията, според сайта novini.bg. Пистолетът се озовава на земята, мелето прераства в ръкопашна схватка, за която по-късно пред медиите страните дават противоречиви обяснения. Правилно действие на охраната е, че веднага е извикала полиция. Всъщност този случай едва ли щеше да стане толкова известен, ако по-късно Мария Попова не се оплаква от полицейско насилие при задържането й в столичното Първо РУП.

Служители в частна охранителна фирма спукали от бой трима младежи, които се забавлявали в нощен бар“. Екшънът е от май миналата година в Пазарджик, но пострадалите и до днес не могат да се отърват от кошмара. Един от потърпевшите – Стоимен Г., заведе дело срещу биячите си и ги осъди да му платят 7500 лева обезщетение“ – писа наскоро пловдивският в-к „Марица“ и продължава: „На 19 май м.г. младежът заедно с двама свои приятели – Николай Н. и Кръстьо Г. решили да отидат на нощен бар. Влезли в заведение около 2 часа. Седнали на бара и си поръчали питиета. Тримата били видимо повлияни от алкохол. Малко след това възникнал спор между бармана и Стоимен Г. и последният ударил шамар на бармана. Другият барман натиснал паник-бутон. На получения сигнал в “Радио Сот” Пазарджик се отзовали два автопатрула в състав Тодор В. и Георги Д., както и Николай Б. и Николай Р. Към тях се присъединил и техният колега Ангел Г., който се появил пеш пред заведението. Всички те незабавно се насочили към компанията на Стоимен и им казали веднага да излязат от нощния бар. Пострадалите, макар и с неохота, станали от столовете и се насочили към изхода. На стълбищната площадка пострадалите попитали защо са изведени навън и поискали да се върнат и да си допият питиетата. Възникнал словесен спор между тях и охранителите, като в един момент Ангел Г. нанесъл удар в лицето на Николай Н. След това петимата охранители се нахвърлили върху пострадалите, като започнали да ги бият с юмруци и палки. Побоят продължил около пет минути.“

Може да се продължи много, но дори само тези 3 примера показват, че културата и етиката на взаимоотношенията между длъжностни лица и клиенти в наши заведения нерядко са на примитивно ниво.

Какво трябва да се направи?

Законодателно въпросът с мерките по сигурността в заведенията е регламентиран в Наредба за категоризиране на средствата за подслон, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения, приета с Постановление на Министерския съвет през декември 2004 г. и влязла в сила от 5 януари 2005 г. Съгласно нейният чл. 3 „Категорията на туристическите обекти се определя на базата на съответствие с минималните задължителни изисквания за изграждане, обзавеждане и оборудване, обслужване, предлагани услуги и професионална и езикова квалификация на персонала“. Интересно е да се отбележи, че ТОЧКА ПЪРВА в тези изисквания, независимо за коя категория кандидатства обектът, е „БЕЗОПАСНОСТ и СИГУРНОСТ“.  В последствие се пояснява, че се осигурява чрез технически средства и собствена, или наета охрана.

Мерките са видеонаблюдение, инструктаж на служителите преди началото и по време на дежурства, план за взаимодействие с полицията, план как да се реагира при извънредна ситуация и др.

Що се отнася до реалната практика, то МВР в навечерието на някакви празници, които са повод за масово посещение в заведения, взема оперативни мерки. Най-често те са свързани със засилено полицейско присъствие в районите на заведенията, хотелите, ресторантите и почивните бази, в които ще се празнува. Провеждат се предварителни срещи с ръководствата на охранителните фирми и звената за самоохрана с цел повишаване на бдителността и стриктно спазване на пропускателния режим, както и недопускане присъствието на непълнолетни и малолетни посетители. Правят се и проверки за предотвратяване на продажбата на пиротехнически изделия без издадени полицейски разрешения за търговия, в нестандартни опаковки или без сертификат за качество.

От няколко месеца се заговори за изработване на по-конкретни критерии за сигурността в заведенията. Дори бе сформирана работна група към Министерския съвет, за подготовката на критериите и сроковете за въвеждането им. В нея участват представители на МВР, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, и на организации в бранша. Стандартите, които работната група ще одобри, също ще станат част от наредбата за категоризация на туристическите обекти. Засега идеята е, макар и задължителни, стандартите да се съобразяват със спецификата на обектите – с капацитета, категорията и местоположението им. Какво е свършила тази работна група засега можем само да гадаем, но видим резултат, закрепен в нормативни изисквания все още няма.

 

Print Friendly, PDF & Email