FR-2Пътувал съм с френските скоростни влакове. Охраната започва около гарата. Полицаи охраняват района и оглеждат идващите пътници. Често се приближават до хора и групи „за да им помогнат“, но всъщност ги провокират. Франция има добра школа от униформени полицаи, цивилни охранители, агенти по сигурността и войници. Те се държат „съвсем естествено“ и любезно докато оглеждат, вършейки си работата.

Във Франция има хора, които са недоволни от охраната във и около ЖП гарите. Обвинението им е, че Синдикатите изисквали охрана на служителите, а не се охраняват граждани и туристи. Някои казват, че това става ясно когато бива нападнат гражданин или турист. Нападателят бива арестуван, но или е глобен и пуснат, или е осъден с лека присъда.

Преценете сами:
Охранителите на френските влакове и гари  изглеждат будни, разумни и добре обучени хора. Всъщност, очаквам в близко бъдеще всеки служител на френска гара да бъде зает и с охрана. Това е логично за успешна борба с тероризма.

FR-3

Над 20 000 видеокамери снимат лицето на всеки, който влиза във френска  ж.п. гара. Центърът за видеонаблюдение е свързан с полиция, жандармерия и службите. Парите за видеокамери са част от поддръжка на инфраструктурата на самите гари. Така се използва и външно финансиране – абонамент от търговци, рекламни пана, новинарски табла и т.н. Видеонаблюдението е със законно разрешение и коректно информира пътниците, че са снимани през цялото време на престоя им. Оператори следят наземни и подземни нива на гари, камери по трасето, камери във влаковете и камери в кабините на машинистите.

Охраната на железопътният транспорт във Франция работи с училищата. Стотици доброволци посещават френски училища, колежи и университети и разговарят с младите хора. Заедно обсъждат как да се повиши сигурността без да се нарушава уважението към пътници и служители.
FR-1До 2020 г. Франция предвижда да инвестира  още 150 000 000 000 евро за развитие на високоскоростните влакове, включително и за сигурността им.  Целта е Grand Paris да стане център на Западна Европа, както е Ню Йорк в САЩ.  За тази цел са необходимихиляди добре подготвени служители и модерна техника. Франция създава 64 ZSP – приоритетни области на сигурността. Високоскоростните железници са с приоритет, защото осигуряват милиони туристи и висококвалифицирани кадри от съседните държави. Очаква се ZSP да обедини всички държавни, общински и частни служби за сигурност във Франция. SNCF участва със своите служители и изградената инфраструктура. Службата за сигурност на SNCF събира информация в над 350 кметства. 220 служители на Службата за сигурност споделят своя опит с местните полицаи. С цел събиране на информация и превенция SNCF сътрудничи на френски затвори и осигурява работа на осъдени.

Разглеждам сигурността в френските влакове като български пътник. Не вярвам, че такава добра организация е възможна в Родината ми. Основната причина за това са хората, а не липсата на пари. За мое огромно съжаление ние, българите, не може дълго да бъдем съпричастни към добра кауза. Започваме с голямо желание, работим, постигаме значителни успехи и после всичко рухва. Основната причина е липсата на търпение и разбирането, че добре свършената работа ще спаси човешки живот, или ще помогне на стотици семейства да избегнат трагедия .
Работата в службите за охрана е в помощ на ближния …

 Заб.: авторът Владимир Йосифов е служител на „БРЯГ ИМОТИ„, снимките са на автора.